The Web Foundation recently released the 3rd edition of the Open Data Barometer, which cover 92 countries worldwide, including 9 Arab countries. Although there are tremendous effort globally to support opening up government data, they were able to open only 10% of government data !

Open Government Data Worldwide
10%
Online Data in Worldwide
76.3%

This report examines the results of the 3rd edition of the Open Data Barometer in the Arab world, and explore regional challenges to open data as an engine for development on the one hand, and one of the means to support the transparency and anti-corruption on the other. The report start with a summary on open data, then the most important results of the third report worldwide, followed by an analysis of the ODB results in the MENA region. Finally, the report conclude with recommendations to support the development of Open Data in Arab countries.

 

 

أصدرت منظمة الويب فاوندشن التقرير الثالث لمقياس البيانات المفتوحة٬ ،الذي يغطي في هذه الدورة 92 دولة في العالم٬ منها 9 دول عربية.  نتائج التقرير مُخجلة على مستوى العالم، رغم وجود جهود جبارة عالميا لدعم هذا التوجه، ولكنها لم تتوصل الى فتح سوى 10% من البيانات الحكومية!

البيانات المفتوحة على مستوى العالم
10%

البيانات الحكومية على الانترنت على مستوى العالم
76.3%

هذا التقرير يدرس مستوى تطور البيانات المفتوحة في العالم العربي والتحديات الاقليمية لفتح البيانات كمحرك للتنمية من ناحية، وإحدى الوسائل لدعم الشفافية ومكافحة الفساد من ناحية أخرى. نقدم في البداية ملخص حول البيانات المفتوحة، ثم أهم نتائج التقرير الثالث في العالم، ثم نتطرق الى دراسة مختلف النتائج على المستوى الاقليمي. أخيرا، نختم التقرير بتقديم مقترحات لدعم فتح البيانات في الدول العربية.

According to this study, only 1.48% of Open Data in the Arab World, while there are more 71% of the government data analysed are available online but somehow locked with technical or legal barriers.

Open Government Data in Arab World
1.48%
Online Data in Arab World
71%

From the 135 datasets analyzed in the region, only two of them were found fully open! The highest score for these datasets was found for Statistics, Health, and Trade, while the lowest for Budget spending, Land ownership, and Public contracts.

Overall, Arab countries readiness is less than the average with only 32.44%, while implementation remain very low at around 16%. The Open Data Barometer did not find any impact of open data in five of nine Arab countries, while the overall ratio did not exceed 3% in the whole region.

Open Data Readiness in Arab World
32%
Open Data Implementation in Arab World
16%
Open Data Impact in Arab World
3%

English version of the report will be available soon.

Explore ODB 2015 official Results here

ووفقا لهذه الدراسة، نجد فقط 1.48٪ من البيانات مفتوحة في العالم العربي، في حين أن أكثر من71٪  من البيانات الحكومية متاحة على الانترنت ولكن القيود التقنية و/أو القانونية تحول دون تمكين العموم من الوصول الى هذه البيانات.

البيانات المفتوحة في العالم العربي
1.48%
البيانات الحكومية على الانترنت في العالم العربي
71%

من 135 حزم البيانات التي تم دراستها في المنطقة، وصلت الدراسة الى حزمتين من البيانات المفتوحة فقط! يتصدر مجال الاحصائيات أعلى نسبة على مستوى فتح البيانات، يليها الصحة، والتجارة، في حين نجد في أسفل التصنيف صرف الميزانية، ملكية الأرض، والصفقات العمومية.

عموما٬ الجاهزية لتطوير البيانات المفتوحة في العالم العربي  أقل من المتوسط بــ 32.44%، في حين نجد نسبة التنفيذ منخفضة جدا في حوالي 16٪. لم تتوصل الدراسة الى أي أثر للبيانات المفتوحة في خمس من تسع دول عربية، في حين لا تتجاوز النسبة الإجمالية 3٪ في كامل المنطقة.

مقياس الجاهزية في العالم العربي
32%
مقياس التنفيذ في العالم العربي
16%
مقياس التأثير في العالم العربي
3%

للاطلاع على النتائج الرسمية لمقياس البيانات المفتوحة الثالث.

تحميل النسخة العربية من التقرير

 

 

Facebook ODB explainer-MENA

(HBY) Consultancy